dimarts, 6 de setembre del 2011

PEUS




Hola! Sóc la Nina Kammerer, antropòloga nord-americana. Estic estudiant català, la porta al món geganter, un món que m’interessa molt. Estic fent treball de camp amb la Fal·lera Gironina. En Jordi Pla, el cap de colla, m'ha convidat a escriure algunes notes. Tot i que encara estic a l'inici de la meva recerca, espero que les observacions escrites d’un punt de vista estranger us agradin.

Aquesta és la meva primera nota ocasional:

PEUS

En el cas que tu, com jo, tinguis fal·lera per la Fal·lera Gironina, ja saps la importància dels peus. Sense geganters els gegants no ballen, sense bastoners no hi ha balls de bastons, i sense la gent que porta capgrossos aquests tampoc no ballen. (No entenc perquè no existeix la paraula capgrosser.) Sense peus humans, gegants, bastons i capgrossos no il·lusionen a tothom pels carrers d'arreu. També hem de recordar que sense els músics – i els seus peus que fan cercaviles – ni els gegants, ni els bastoners, ni els capgrossos ballen!


Existeixen petites rèpliques de gegants i capgrossos. Algunes estan a la venda, altres exposades a botigues que han donat menjars i begudes als músics durant les matinades; altres estan amuntegades a l’armari de Fal·lera, records de sortides passades.


No sé quan es va produir el primer mini-gegant, però n'hi ha de molt nous i de molt antics a Catalunya i a l'estranger. Gairebé no n’hi ha cap que tingui peus. Potser els únics que tenen peus van ser fets per en Nuxu Perpinyà. Al logotip de Fal·lera on surten els gegants ballant, tampoc falten els peus dels geganters. De fet, les obres d’en Nuxu em fan recordar que el món geganter és un món humà, que cada gegant, bastó i capgròs està animat per una persona.

Quan miro els peus ballant dels geganters, d'altres membres de Fal·lera i d’altres colles geganters de i de Catalunya i de Catalunya Nord, sobretot aquells que porten espardenyes de vetes, penso en tota la gent que ha portat gegants, bastons i capgrossos durant la llarga història gegantera catalana. Visca els geganters, els bastoners i els portadors dels capgrossos; i visca els músics, que no només són un servei sinó una part essencial!

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada